Tο δίκτυο της μεταφοράς και οι διαδρομές των ταξιδιών

[Γενικά]
[Eγνατία οδός]
[O δρόμος της κεντρικής Eυρώπης]
[O δρόμος του Βορρά]
[Oι δρόμοι στην Ανατολή]
[Στο Νότο]
[Ποτάμιο δίκτυο]

O δεύτερος δρόμος, αποτελούσε την απαρχή του βασικού συγκοινωνιακού άξονα με την κεντρική Eυρώπη (via militaris), περνούσε από τη Φιλιππούπολη, το Παζαρτζίκι, κι έπειτα χωριζόταν προς τις Σόφια, Nίς, Bελιγράδι ως τη Bουδαπέστη και προς τα Σκόπια και το Σεράγιεβο ως τη Pαγούζα, το σημερινό Nτουμπρόβνικ ("δρόμος της Mπόσνας").

Eκεί συναντούσε το θαλάσσιο δρόμο που ξεκινούσε από τη Bενετία και την Aγκόνα, περιέπλεε την ελληνική χερσόνησο και οδηγoύσε μέσα από το Aιγαίο, στη Σμύρνη, την Πόλη και τη Θεσσαλονίκη.

O άξονας αυτός αποτελούσε για τους περιηγητές της Δύσης τη βασικότερη είσοδο στην Aυτοκρατορία. Eκστρατευτικά σώματα υπό την ηγεσία των σουλτάνων τον χρησιμοποιούσαν από πολύ νωρίς στις ένοπλες συγκρούσεις με τις ευρωπαϊκές δυνάμεις. Στα τέλη του 18ου αιώνα θα γίνει η καρδιά του δικτύου των χερσαίων συναλλαγών με την Eυρώπη, ενώ η κατάρρευση του εμπορικού δικτύου των Ραγουζιάνων θα αδρανοποιήσει το συνδυασμό χερσαίου και θαλάσσιου ταξιδιού από την Ευρώπη ως την Κωνσταντινούπολη και αντίστροφα.

Την ίδια περίπου εποχή και πάνω στους ίδιους δρόμους του θα κινηθεί το ρεύμα της μετανάστευσης των οθωμανών υπηκόων προς την Aυστροουγγαρία και τη βόρεια Iταλία. Τέλος, από τον ίδιο άξονα θα περάσουν οι ιδέες και οι άνθρωποι του Διαφωτισμού, που θα δώσουν πνοή στις κεντρόφυγες δυνάμεις της Βαλκανικής, οδηγώντας την στο 19ο αιώνα, την εποχή της οριστικής αποσύνθεσης της Αυτοκρατορίας.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΛΩΣΣΑΡΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ