Έτος:  2024  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2003  2000  1999  1998  1997  1996  1995

< Επιστροφή

03-05-2007
Διαδραστική περιήγηση στην Αρχαία Αγορά

Ελευθερία, δικαιοσύνη, παιδεία, ισονομία, ελευθερία του λόγου, κοινωνικότητα, συνεισφορά στα κοινά: είναι όσα αναπτύχθηκαν μέσα στον θεσμό της Αρχαίας Αγοράς και αυτά παρουσιάζονται στη Θόλο. Μια μοναδική εμπειρία «ζωής» σε έναν εικονικό κόσμο, που χαρακτηρίζεται από ευελιξία, άμεση ανταπόκριση, πρωτοτυπία και ζωντάνια.

Είναι η αρχαία ιστορία μας, αλλά ταυτόχρονα είναι και ένα παιχνίδι -το ίδιο ενδιαφέρον για μεγάλους αλλά και για μικρότερους. Αναφέρεται σε δυο ή δυόμισι χιλειτίες πριν, αλλά η σύγχρονη τεχνολογία την καθιστά ζωντανή και προσβάσιμη. Πώς; Με ένα απλό άγγιγμα! Δεν πρόκειται περί γρίφου, αλλά για τις δυνατότητες που προσφέρονται στον ελληνικό κόσμο για τη γνωριμία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και της Ιστορίας. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση μια γνωριμία με την Αρχαία Αγορά. Μέσω μάλιστα της εικονικής πραγματικότητας, η οποία βρίσκει την τέλεια εφαρμογή της στη Θόλο. Το νέο «θέατρο» του «Ελληνικού Κόσμου», του Πολιτιστικού Κέντρου του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού. Στο οποίο οι προβολές γίνονται πάνω από το κεφάλι του θεατή σε ημισφαιρική επιφάνεια όπου όλα παίρνουν μια άλλη διάσταση. Τέτοια, ώστε να δίνεται η εντύπωση της εμβύθινσης στον εικονικό χώρο. Ναι, η εμπειρία είναι εντυπωσιακή. Μοιάζει με πλανητάριο, θα πουν όσοι μπαίνουν για πρώτη φορά στη Θόλο λόγω των φυσικών και μορφολογικών χαρακτηριστικών αυτής της κατασκευής. Ουσιαστικά, όμως, το μόνο κοινό χαρακτηριστικό ανάμεσα στο πλανητάριο και τη Θόλο είναι το ημισφαιρικό σχήμα και των δυο, που παραπέμπει σε ένα ουράνιο σώμα το οποίο στροβιλίζεται. Πρόκειται για μια αίσθηση που αποδίδεται με την επεξεργασία των επιφανειών και την επιλογή των υλικών, όπως είναι οι επάλληλοι δακτύλιοι που περιβάλλουν το εξωτερικό κέλυφός της και ο ειδικός φωτισμός που την αναδεικνύει κατά τη διάρκεια της νύχτας. Εξωτερικά η Θόλος είναι ορατή... διά γυμνού οφθαλμού, αφού αποτελεί προέκταση των άλλων κτηρίων του «Ελληνικού Κόσμου». Στο πολυτελές εσωτερικό της 132 καθίσματα υποδέχονται τους θεατές-μύστες των διαδραματιζομένων. Αλλωστε στα μπράτσα των καθισμάτων αυτών είναι τοποθετημένος όλος ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός με τον οποίο ο θεατής-χειριστής θα πλοηγηθεί στην οθόνη-Θόλο. Όσον αφορά το «έργο» που προβάλλεται στη Θόλο δεν είναι αμετάβλητο, όπως ένα βίντεο ή μια ταινία, αλλά χάρη στην εξ ολοκλήρου ψηφιακή του υπόσταση είναι απόλυτα διαδραστικό. Ο βασικός μηχανισμός δημουργίας υλικού και προβολής στην ψηφιακή Θόλο είναι ένας πανίσχυρος ηλεκτρονικός υπολογιστής. Έτσι το αποτέλεσμα είναι η περιήγηση των επισκεπτών, σύμφωνα με την επιθυμία τους, σε μνημεία ή τόπους που σήμερα δεν υπάρχουν πλέον. Ή μάλλον υπάρχουν, αλλά μόνον στη φαντασία των δημιουργών τους ή στις μελέτες ερευνητών-αρχιτεκτόνων, ιστορικών και αρχαιολόγων, οι οποίοι προσπαθούν επί δεκαετίες να τα περιγράψουν και να τα αναπαραστήσουν με σχέδια στις δυο διαστάσεις.

Η Θόλος που βλέπει το παρελθόν

Ιδού, όμως, τώρα που η Αρχαία Αγορά της Αθήνας, για παράδειγμα, μπορεί να γίνει άμεση και «απτή» και όλα όσα γνωρίζαμε από τα βιβλία να πάρουν μορφή και σχήμα φέρνοντας το παρελθόν στο παρόν. Πρόκειται βέβαια για μια μοναδική εμπειρία «ζωής» σε έναν εικονικό κόσμο, που χαρακτηρίζεται από ευελιξία, άμεση ανταπόκριση, πρωτοτυπία και ζωντάνια. Ψηφιακά διαδραστικά εκθέματα, οπτικοακουστικές παραγωγές, αντίγραφα αντικειμένων, μακέτες, κείμενα, χάρτες, φωτογραφίες, έγγραφα, αναπαραγωγές έργων τέχνης είναι τα μέσα που χρησιμοποιούνται για την προσέγγιση του θέματος. Δεν είναι άλλωστε μόνον τα μνημεία που ζωντανεύουν σε κάθε ιστορική περίοδο μέσα στη Θόλο. Είναι και η ανάπτυξη των ιδεών και των αξιών που γεννήθηκαν στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας και αποτελούν, 2.500 χρόνια μετά, παγκόσμια κληρονομιά.

Η ελευθερία, η δικαιοσύνη, η παιδεία, η ισονομία, η ελευθερία του λόγου, η κοινωνικότητα, η συνεισφορά στα κοινά είναι όσα αναπτύχθηκαν μέσα στον θεσμό της Αρχαίας Αγοράς και αυτά παρουσιάζονται στη Θόλο. Χρονικά μάλιστα καλύπτεται μια μεγάλη περίοδοσς από την Κλασική ως την Πρώιμη Ελληνιστική εποχή, ενώ γίνεται και μια σύντομη αναδρομή τόσο στην ιστορική πορεία ως τη δημιουργία της Αγοράς όσο και στη χρήση της στα μεταγενέστερα χρόνια. Σκοπός είναι να παρουσιασθεί ο τρόπος με τον οποίο η Αγορά εξελίχθηκε από χώρο παραγωγής προϊόντων και συναλλαγής σε διοικητικό και πολιτιστικό κέντρο της πόλης. Επίσης να γίνει κατανοητή η σύνδεση της εξέλιξης της Αγοράς με την πολιτειακή και πολιτισμική εξέλιξη της πόλης. Η ανάπτυξη των ιδεών σε συνάρτηση με τη λειτουργία των θεσμών και τέλος η σχέση αυτών των θεσμών που γεννήθηκαν στην αρχαία Αθήνα με τους αντίστοιχους θεσμούς μεταγενέστερων εποχών. Στην αρχή της προβολής ο θεατής βρίσκεται στην Αθήνα του 400 π.Χ. και περιηγείται εικονικά στα κτίρια της Αγοράς. Τον συνοδεύουν αναφορές σχετικά με τη λειτουργία, την κατασκευή και την εξέλιξή τους στον χρόνο ενώ ταυτόχρονα παρουσιάζονται στοιχεία γύρω από την καθημερινή ζωή των Αθηναίων πολιτών και τον ρόλο της Αγοράς ως τόπου συνάθροισης και δημόσιας συζήτησης. Ακολουθεί η Αθήνα των ελληνιστικών χρόνων, δηλαδή γύρω στο 150 π.Χ., με την εικόνα της Αγοράς να έχει διαφοροποιηθεί καθώς έχουν προστεθεί νέα κτίρια-στοές ως αποτέλεσμα μεγάλων οικοδομικών προγραμμάτων. Και το τελευταίο άλμα στον χρόνο φθάνει στο 150 μ.Χ., όταν η Αθήνα υπό τη ρωμαϊκή κυριαρχία έχει γνωρίσει μία ακόμη άνθηση ως πολιτιστικό κέντρο πια, με την κατασκευή ναών, του Ωδείου Ηρώδου Αττικού, της Βιβλιοθήκης του Αδριανού και άλλων, όμως από την άλλη μεριά έχει αποδυναμωθεί ως διοικητικό και εμπορικό κέντρο. Η περιήγηση δεν κλείνει εδώ, καθώς ένα ακόμη πρόγραμμα στο οποίο πρωταγωνίστρια είναι η θεά Αθηνά λαμβάνει χώρο. Ο θεατής βρίσκεται στην Αθήνα της Κλασικής εποχής και με οδηγό του τη θεά Αθηνά παρακολουθεί από κοντά τη μεγαλύτερη αθηναϊκή γιορτή, την Πομπή των Παναθηναίων. Μάλιστα μπορεί να συνδιαλεχθεί με τους συμμετέχοντες, να παρακολουθήσει και να πάρει μέρος στους Παναθηναϊκούς Αγώνες! Στην Ελληνιστική περίοδο οι θεατές παρακολουθούν την επίσημη διαδικασία εγγραφής των μυστών, που συρρέουν από όλο τον ελλνικό κόσμο για να συμμετάσχουν στα Ελευσίνια μυστήρια και μπορούν να την παρακολουθήσουν και οι ίδιοι. Τέλος, κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο ο θεατής βιώνει στιγμές δόξας, όπως η επίσκεψη του αυτοκράτορα Αδριανού στην Αθήνα, αλλά και καταστροφής. Και αναφερόμαστε στη φοβερή επιδρομή των βαρβάρων Ερούλων, οι οποίοι λεηλάτησαν ολόκληρη την Αθήνα και φυσικά την Αρχαία Αγορά. Και το σημαντικότερο: σε κάθε στιγμή μπορεί να επέμβει με τα χειριστήρια που υπάρχουν στο κάθισμά του και να έχει τις δικές του προσβάσεις. Η Θόλος είναι αναμφιβόλως ένα πρωτοποριακό έργο, ανάλογο του οποίου, όπως πληροφορεί το ΙΜΕ, υπάρχει μόνο στη Νέα Υόρκη. Μπορεί μάλιστα να χρησιμοποιηθεί και από δημιουργούς ή παραγωγούς για πολλούς άλλους σκοπούς και εφαρμογές. Επίσης, έχει τη δυνατότητα να ενσωματώνει και να προβάλει στον τρισδιάστατο χώρο κάθε είδους ψηφιακό περιεχόμενο από βίντεο έως ιστοσελίδες Διαδικτύου. Το μέλλον είναι εδώ.

copyright © ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ